در بــــاره نمایشگاه
بدون شک نمایشگاههای تجاری، یکی از ابزارهای کلیدی برای آشنایی صاحبان صنایع و کسبوکارها با توانمندیهای یکدیگر و برقراری ارتباط مستقیم برای همکاری فیمابین هستند. اگرچه این نمایشگاهها از دیرباز تا کنون نقش سازندهای را در این زمینه ایفا نمودهاند، با این وجود برخی عوامل و شرایط محدودیتهایی را برای توسعه ارتباطات و افزایش اثربخشی این رویداد مهم ایجاد کرده است که از میان آنان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- محدودیتهای جغرافیایی: نمایشگاهها در نقاط خاصی برگزار شده و بازدید از آنها معمولا برای سایر بازدیدکنندگان از نقاط دورتر، سخت و یا نامیسر میباشد.
- محدودیتهای زمانی: نمایشگاهها معمولا بصورت سالیانه یا دوسالانه و همچنین در مدت زمانی محدود (چهار روزه، یک هفتگی و یا دو روزه) برگزار میشوند و دسترسی به آنان در سایر روزهای سال میسر نیست.
- هزینههای گزاف شرکت در نمایشگاه: از جمله ثبتنام و گرفتن غرفه، ساخت و تجهیز غرفهها، پرسنل مورد نیاز برای سرویسدهی حضوری در محل، هزینههای سفر و اقامت تیم نمایشگاهی در شهر محل برگزاری و نظایر آن.
- هزینههای گزاف تبلیغات: برای اطلاعرسانی، چاپ و توزیع مستندات تبلیغاتی نظیر کارت ویزیت، بروشور و کاتالوگ و نظایر آنان.
- و موارد دیگری از این قبیل.
اهمیت توسعه عملکـرد نمایشگاهها و لزوم برطرف نمودن مشکلات فوق منظور توسعه ارتباطات فیمابین دستاندرکاران صنعت و تجارت از یکسو و توسعه ابزارها و زیرساختهای ارتباطی در سالهای اخیر از سوی دیگر، رفع مشکلات مذکور را با تکیه بر فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات اجتنابناپذیر مینماید. بر این اساس نمایشگاه مجـازی ایـران با هدف رفع مشکلات و محدودیتهای مذکور برای شرکتکننده و بازدیدکننده پایهگذاری شده است.
“نمایشگـاه مجـازی ایـران” یک بستر ارتباطی نوین و آسان بر پایه اینترنت برای پوشش نمایشگاههای فیزیکی برگزارشده در سطح کشور است. در این نمایشگاه که بسیار ساده و آسان و بدون هزینه از طریق وبسایت یا اپلیکیشن و با استفاده از کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و یا حتی گوشی مبایل براحتی در دسترس است، بازدیدکننده براحتی و بدون هیچگونه هزینه، محدودیت مکانی و محدودیت زمانی، میتواند از نمایشگاه و شرکتها و غرفههای موجود در آن بازدید نموده و عینا مشابه بازدید فیزیکی، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت و با صاحب غرفه ارتباط برقرار نماید. از سوی دیگر، شرکتکننده (صاحب کسبوکار) نیز میتواند براحتی محصولات و توانمندیهای خود را بدون هیچگونه محدودیتی در یک بازه زمانی بسیار طولانیتر و گستره جغرافیایی بسیار وسیعتر و مهمتر از همه، با هزینهای بسیار بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه با نمایشگاه فیزیکی را به حجم نامحدودی از بازدیدکنندگان معرفی نماید.
بطور خلاصه “نمایشگـاه مجـازی ایـران” دارای مزایای فراوانی برای هریک از ارکان نمایشگاه به شـرح زیر میباشد:
مزایـا بـرای شرکتکننـده:
(صاحبان صنایع، کسبوکارها و غرفههای حاضر در نمایشگاههای حضوری)
- افزایش زمان اطلاعرسانی و ارتباط (از مثلا 4 تا 7 روز به یکسال!)
- افزایش بازدید و اطلاعرسانی به سراسر کشور و جهان
- حذف هزینههای تبلیغاتی (با ارائه کارت ویزیت، بروشور و کاتالوگ، فیلم و عکس محصولات و خدمات و … بصورت نامحدود و بدون هزینه!)
- توسعه بازار اختصاصی و استفاده از فرصت تبلیغات انجامشده توسط نمایشگاه بدون صرف هزینه اضافی
- ارتباط مستقیم و تماموقت با مخاطبان به شیوههای گوناگون (تلفن، ایمیل، پیام مستقیم، تماس تصویری و …)
- امکان ارائه انواع متنوع اطلاعات و تبلیغات (تصویر محصولات و خدمات، کارت، بروشور و کاتالوگ، فیلم، شبکههای اجتماعی و …)
- امکان تغییر و اضافه نمودن اطلاعات در طول زمان (که در نمایشگاههای حضوری و تبلیغاتی وجود ندارد)
- امکان نظارت و کنترل بر عملکرد و بازدیدها (از طریق داشبورد اختصاصی برای هر شرکتکننده)
- پشتیبانی دائم در طول مدت حضور در نمایشگاه برای راهنمایی، درج اطلاعات، تهیه مستندات تبلیغاتی و موارد مورد نیاز توسط تیم فنی نمایشگاه
- و در نهایت تمام مزایای فوق با هزینهای بسیار بسیار ناچیز (در حد صفر) و غیر قابل مقایسه با هزینه حضور فیزیکی در نمایشگاه حضوری
مزایـا بـرای بازدیـدکننـده:
- عدم محدودیت زمانی برای بازدید از نمایشگاه و امکان بازدید در طول کل یکسال (بجای مثلا 4 یا 7 روز) و در تمام ساعات شبانهروز و تمام روزهای سال
- عدم محدودیت مکانی و امکان بازدید از نمایشگاه از هر نقطه کشور و جهان و بدون نیاز به خروج از منزل یا محل کار خود
- بازدید آسان از طریق کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و مبایل و بدون نیاز به هیچگونه سختافزار، نرمافزار یا دانش فنی خاص
- امکان جستجو و یافتن محصول، خدمت یا شرکت مورد نظر در کوتاهترین زمان ممکن و بصورت آسان و هدفمند
- امکان برقراری ارتباط مستقیم با شرکتکننده به شیوههای مختلف و آسان (تلفن، ایمیل، پیام مستقیم، تماس تصویری و …)
- امکان دریافت نامحدود و رایگان اطلاعات و مستندات از شرکتکننده (از طریق دانلود کارت، بروشور، عکس، فیلم و …)
- مدیریت موثر بازدیدها (امکان ثبت و نشانکردن شرکتها، ارسال پیام و نظایر آن در داشبورد اختصاصی)
- و در نهایت تمام مزایای فوق بصورت کاملا رایگان و بدون هزینه!
بطور خلاصه رویکرد و هدف اصلی نمایشگاه آن بوده که نه تنها تمامی امکانات، شرایط و مزایایی که در نمایشگاههای حضوری هم برای شرکتکننده و هم برای بازدیدکننده وجود دارد در این نمایشگاه نیز ارائه گردد، بلکه محدودیتهای موجود نیز برطرف شده و طرفین بتوانند با برقراری تعاملی گسترده و سازنده با یکدیگر، علاوه بر توسعه کسبوکار خود به رونق اقتصادی کشور نیز کمک نمایند.
جزئیات شرایط و چگونگی حضور در نمایشگاه در بخشهای مربوطه تشریح شده است.